Piranha Part Two: The Spawning

Het is dus hierom dat film mij nog elke dag weet te amuseren.De regisseur van de grootste kaskraker aller tijden,”Titanic”,heeft ook “Piranha Part Two” op z’n palmares staan.Herinner hem er niet aan,je krijgt waarschijnlijk een klap in je gezicht.Er was een tijd waarin hij de terminator nog niet bedacht had en dus alles moest nemen wat hij kon,ook als dat een Italiaanse monsterfilm over vliegende piranhas was(alternatieve titel is het heerlijk stompzinnige “Flying Killers”).

De film werd gemaakt,het is er ook aan te zien,in erbarmelijke omstandigheden.Cameron kreeg een Italiaanse crew toegewezen met wel enig talent(de special effects-mensen van het meesterlijke “Zombi 2” waren van de partij),maar ze spraken geen woord Engels.Wat waardeloos geregeld zeg.Na een week met handen en voeten uitleggen wat iedereen wel zou moeten uitsteken op de set(zeggen dat ze pauze hadden duurde naar schatting drie uur)werd hij alsnog ontslagen door de producer om vage redenen,artistieke verschillen noemt men dat.Misschien was het wel gewoon een manier om een Amerikaanse naam op de credits te krijgen maar niet te veel te moeten betalen.Later zou Cameron nog zijn eigen montage proberen maken via de korte weg,inbreken in de studio,maar hij werd betrapt.

De eerder vernoemde producer,een bescheiden Egyptische B-filmer,deed de rest dan maar zelf,en zo slecht doet hij het nu ook niet,alleen waar het allemaal om draait,de piranhas,zijn zelfs voor vliegende vissen weinig overtuigend.Met draadjes en dingen die het poppentheater wilde weggooien doen ze hun best,maar het wil niet echt goed lopen,de bewegingen zijn erg onnatuurlijk.Toch is het idee wel eng te noemen.Gemuteerde vliegende piranhas,maar het maar mee.

Ik had eigenlijk de zoveelste “Jaws”-rip off verwacht,en dan valt dit nog wel mee,het toevoegen van vleugels is creatief te noemen met wat fantasie,en we krijgen ten minste hopen eetscenes,met wansmakelijke geluiden en al.Geef het publiek wat het wil.Best vermakelijk,alleen het einde had iets spectaculairder,iets verrassender gemogen.