Psycho Cop Returns

De eerste Psycho Cop verscheen aan het einde van het slasher tijdperk, namelijk 1989. Dit was een matige, maar vermakelijke slasher voor de liefhebber van dit genre. Fans van andere genres zouden deze film ongetwijfeld liever meteen in de prullenmand smijten. Toch verscheen er in 1993 een vervolg op deze film, simpelweg getiteld Psycho Cop Returns. De regie lag deze keer niet in handen van bedenker Wallace Potts maar van de al evenmin bekende Adam Rifkin.

Dit verhaal heeft weinig meer van doen met het eerste deel. Er wordt nog wel een paar keer terug geknipoogd naar zijn voorganger maar that’s it. Deze film speelt zich af in een groot kantoorgebouw waar een groep vrienden een vrijgezellenfeest heeft georganiseerd. Helaas voor hun krijgt de satanistische agent Joe Vickers (wederom gespeeld door Robert R. Shafer) hier lucht van en besluit de party te crashen.

Persoonlijk vind ik deze film toch iets beter werken dan het eerste deel. Het probleem met het eerste deel was het schrijfwerk. Die film viel hier en daar nogal in herhaling, bijvoorbeeld omdat de personages gedurende de hele film dingen kwijt waren. Dit tweede deel is iets subtieler geschreven wat het iets aangenamer maakt om te kijken. Maar verder is het een vergelijkbare film. De sfeer is over the top en zo ook de personages. De one lines van Joe Vickers zijn beschamend en de deathscenes ongeïnspireerd. Maar al met al is dit, net als het eerste deel, gewoon een film die leuk is voor slasherfans. De film mag dan uit ’93 komen, dat prettige jaren ’80 sfeertje is wel aanwezig en het is nergens echt saai. En dat is toch wel de sleutel, een slechte film is immers minder vervelend om te kijken dan een saaie film. Psycho Cop Returns zorgt in elk geval voor een bepaalde vorm van vermaak, ook al is het bij een selecte groep.