Quarantine

Televisiejournaliste Angela Vital (Jennifer Carpenter) en haar cameraman lopen mee met de lokale brandweerlieden George (Johnathon Schaech) en Jake (Jay Hernandez) wanneer ze een oproep krijgen om een flatgebouw te gaan inspecteren. Wanneer ze daar aankomen is de politie al aanwezig, vanwege het angstaanjagende geschreeuw dat uit één van de appartementen bleek te komen. Wanneer ze het appartement binnen breken komen ze erachter dat er iets vreemds aan de hand is. Al gauw moeten ze zich zien te verdedigen tegen een vreemde ziekte die zich snel door het gebouw verspreidt.

In 2007 gooide de film [Rec] grote ogen op in de hele wereld. Vooral het idee dat alles met een handheld camera gefilmd werd, gaf de film zijn realistische effectiviteit. In de V.S. bleef dit succes niet onopgemerkt en een jaar later werd er al een remake met de naam Quarantine op de markt gebracht.

De horrorwereld van de V.S. staat al vele jaren bekend als een wereld waarin veel sequels, prequels en remakes uitgebracht worden. De meningen hierover zijn nogal verdeeld. De ene zegt dat het alleen maar om het geld te doen is, maar de ander denkt weer dat het is om nieuwe regisseurs ook eens de kans te geven. Wat ik vooral bij remakes ontdekt heb is dat dit gewoon per remake heel erg verschillend is. Sommige regisseurs, zoals Rob Zombie en Alexandre Aja geven helemaal hun eigen draai aan het oude verhaal, terwijl er ook regisseurs zijn die minder risico’s willen nemen en zich meer aan het oude plot vasthouden.

Quarantine is helemaal zo slecht nog niet. Jennifer Carpenter en Jay Hernandez zetten hun rollen goed neer en de rest van de cast is ook best aardig. Ook was het leuk om Rade Sherbedgia, bekend van vele films, ook een rolletje mocht hebben in deze film.

De gore is ook best sterk. De film lijkt heel wat scherper in beeld te zijn gebracht dan het origineel. Hierdoor verliest het wel die realistische sfeer, maar komen de gore en de make-up wel weer beter naar voren.

Wat het grote nadeel is van deze remake is dat het verhaal bijna precies hetzelfde is als het origineel. Er zijn een aantal kleine aanpassingen gemaakt, maar over het algemeen komen mensen die de originele film helemaal niet voor verassingen te staan. Dit maakt de film gewoon saai om te kijken, alle schrikmomenten zijn al te voorspellen en bij voorbaat weet je als kijker al hoe de scenes gaan aflopen.

Ondanks dat de film verder kwalitatief gezien helemaal niet slecht is, kan ik gewoon geen voldoende geven voor deze film. Er is gewoon teveel gekopieerd uit de originele versie en dat is enorm zonde, zeker omdat deze al behoorlijk kort na het origineel op de markt gebracht werd. Ik zie deze remake als een gemiste kans.