Re-Animator

Stuart Gordon is een van de meest vooraanstaande (nog levende) horrorregisseurs. Deze man maakte tot nu toe 14 langspelers en twee afleveringen in de serie Master Of Horror. Zijn eerste film, Re-Animator, is zonder twijfel zijn meest bekende toevoeging aan het genre. De film kreeg twee sequels: Bride Of Re-Animator in 1990 en Beyond Re-Animator in 2003. Beiden werden overigens geregisseerd door Brian Yuzna, die bij het eerste deel al producent was.

In het eerste deel maken we kennis met de held van de serie: Dr. Herbert West (Jeffrey Combs). Deze man heeft jaren onderzoek gedaan in Zwitserland naar de dood en is na het overlijden van zijn mentor naar de Verenigde Staten gekomen. Hier werkt hij rustig verder aan zijn project: het laten herrijzen van de doden. In deze eerste Re-Animator krijgt hij daarbij hulp van de good guy van de film, namelijk student Daniel Cain (Bruce Abbott). Als eerst de kat er al aan moet geloven, kan West helemaal niet meer wachten zijn serum op mensen uit te testen…

De film straalt een typische jaren-80 sfeer uit: het acteerwerk kan beter, de muziek is fantastisch en de kaas komt je uit de oren. Zowel Jeffrey Combs als Bruce Abbott stralen in hun rol als bad- en good guy. Ze brengen een soort van energie met zich mee die ervoor zorgt dat de kijker zich gedurende de complete 85 minuten geen seconde verveeld. De film zit gevuld met werkelijk hilarische sc?nes zoals bijvoorbeeld de sc?ne waarin Combs in gevecht is met een zombiekat of de sc?ne waarin de bewaker voor het eerst oog in oog (nouja…) staat met een hoofdloze zombie.

Het moge duidelijk zijn dat Re-Animator nergens probeert een serieuze horrorfilm te zijn en juist in die opzet is het bijzonder goed geslaagd. Ik zou zelfs wel durven zeggen dat dit een perfecte film is voor een avondje popcorn-vermaak. De film heeft in ieder geval zijn stempel op het genre gedrukt en zonder deze film was Braindead (1992) bijvoorbeeld misschien niet eens mogelijk geweest. Klassieker en must-see.