Re-Animator

Nadat ik tot de conclusie was gekomen dat ‘Re-Animator’ op deze site nog niet gerecenseerd is, leek het mij gepast deze lacune op te vullen.
Deze film betekende het debuut voor Stuart Gordon (o.a. From Beyond en Dagon) en wordt nog steeds beschouwd als een van de beste horrorfilms uit de jaren ’80, een decennium waarin op het gebied van de fantastishe film veel te genieten viel. Het is daarnaast ook, naar mijn immer onbescheiden mening, de beste verfilming van een H.P. Lovecraft verhaal. Tenslote moet nog vermeld worden dat Re-Animator een van de eerste films die is over-the-top splatterhorror combineerde met veel (zwarte) humor. Deze film diende in dat opzicht onder meer als inspiratiebron voor o.a. Dead Alive (a.k.a. Braindead); de liefhebbers weten genoeg, dunkt me.

Plot: Herbert West, een hoogbegaafd student medicijnen, vind een serum uit waarmee doden tot leven kunnen worden gewekt. Uiteraard dient het serum nog geperfectioneerd te worden en vanzelfsprekend escaleren te zaken als het serum middels diverse experimenten wordt getest. Nadat een hooggewaardeerd professor het geheim van het serum, ter meerdere eer en glorie van zichzelf, probeert te stelen ontstaat er een handgemeen tussen de prof. en ons aller Herbert. Het resultaat isdat de prof. door toedoen van Herbert zijn hoofd (nogal letterlijk) verliest. Natuurlijk is Herbert zo idioot om zijn experimenten voort te zetten, wat uiteindelijk resulteert in een wandelende prof. zonder hoofd, die alsnog, zij het in een enigszins ongemakkelijke toestand, de zaken naar zin hand te willen zetten. Dat daarbij de nodige bizarre voorvallen plaatsvinden behoeft bijna geen vertoog.
Deze film zit vol met bizarre vondsten en ranzige situaties. Re-Animator gaat niet zover (in termen van gore en splatter) als Braindead, maar is desondanks een natte droom voor iedere liefhebber van bloederige, komische horror.
Ik heb geen behoefte hier de hoogtepunten van de film uiteen te gaan zetten: de weinige horror liefhebbers die deze film nog niet gezien hebben wil ik de verassingen niet ontnemen.

Regie/cinematografie: Re-Animator is vrij sober gefilmd, met zo af en toe eens een opzienbare camar-angle. Wie echter gaat voor gestileerde (bijvoorbeeld Italiaanse) horrorfilms zal echter enigszins bedrogen uitkomen. De cinematografie/fotografie zijn eveneens vrij eenvoudig gehouden, echt flamboyant oogt de film dan ook niet. Een minpunt is dit echter niet, omdat alles, zeker wanneer we het lage budget in aanmerking nemen, er behoorlijk solide uitziet.

Acteerwerk: Re-Animator wordt voor een deel gedragen door het zeer aanstekelijke acteerwerk. Jeffrey Combs is volledig overtuigend als Herbert West, de enigszins onsympathieke, maar wel erg komische uitvinder van het serum. Hoogtepunt is echter de prestatie van Gale, die op een grappige en best creepy wijze de verradelijke professor (zonder hoofd) neerzet. Verder is het acteerwerk solide; Bruce Abott verdient een eervolle vermelding voor zijn rol als (vrij aledaagse en normale) rechterhand van Hebert West.

Algemeen: door de vrij vlotte montage wordt de vaart er goed ingehouden. Daarnaast blijft Re-Animator interessant door de absurde situaties, de zwarte humor en het komische acteerwerk. D effecten zijn redelijk goed uitgevoerd, hoewel regelmatig te zien valt dat we hier met een low-budget horrorfilm uit de jaren ’80 te maken hebben. Rest me nog te vertellen dat de filmscore bijna rechtstreeks en volledig gejat is van ‘psycho’, het meesterwerk van Hitchcock. Normaliter zou ik daarvoor stevige puntaftrek geven. In dit geval draagt het bij aan de bizare ‘campy’ sfeer van de film, die zich overigens natuurlijk volstrekt niet serieus neemt. Bovendien is de soundtrack gewoon goed en sfeervol…alleen wel gejat dus 🙂

Bottom-line: Re-Animator is een film die eigenlijk door iedere zichzelf respecterende horrorfilm fanaat gezien zou moeten zijn. …