Resident Evil – The Umbrella Conspiracy

Resident Evil - The Umbrella Conspiracy

Ik waggel wat door mijn kamer, mijzelf afvragend hoe ik mijn tijd kan vullen. Ik neem een kijkje op mijn ?riante? boekenplank. Daar, tussen de oude kinderboeken en de Donald Duck extra?s ligt iets, bedolven onder een hoopje stof. Ik blaas het stof van de cover, een verblindende stofwolk tot gevolg. Zodra de wolk is weggetrokken zie ik wat er op de plank lag. Het is een boek, een Resident evil boek?

H?? Een boek? Je bedoelt dat jij boeken leest voor je plezier? Ja, beste mensen, ik lees. Ik moet toegeven dat ik eerder nooit zo?n boekenwurm was (behalve plaatjes kijken natuurlijk), en nu nog niet eigenlijk. Maar een goed boek zo nu en dan doet mij een groot plezier, al is het maar omdat je je eigen fantasie kunt gebruiken. Ik kan me zelfs nog goed herinneren hoe ik mezelf dwong om boeken als ?De griezelbus?, of diverse titels van ?Kippenvel? te lezen. Prachtige boeken waren dat, nu nog trouwens. Maar goed, ik merk dat ik begin af te dwalen, back to the point dus?

Raccoon city, USA. De stad wordt geterroriseerd door een serie brute moorden, in de bossen van de Arclay mountains, rondom de stad. De locale politie besluit de stoute schoenen aan te trekken, en op onderzoek uit te gaan. Helaas levert dit onderzoek niets op, waardoor men genoodzaakt is een stap verder te gaan. De leden van de S.T.A.R.S. zijn maar al te blij om eindelijk iets aan de situatie te mogen doen, aangezien zij machteloos hebben moeten toezien hoe het ene na het andere slachtoffer, aangevreten, werd gevonden?

Helaas loopt de geplande actie om alleen het Bravo team te sturen niet geheel volgens plan, waardoor het Alpha team besluit om eens te kijken waarom het contact met hun team leden plotseling werd verbroken. Niet veel later na de landing van de helicopter ontdekken de leden van het tweede team het wrak van de heli van het andere team, en worden plotseling genadeloos aangevallen door een stel gestoorde (onnatuurlijke) honden. Noodgedwongen vluchten ze naar een enorm landhuis. Eenmaal in het landhuis beseffen ze dat de echte horror zojuist is begonnen?

Fans van de Resident evil reeks zullen het verhaal ongetwijfeld kennen. Dat is ook nogal logisch, het verhaal van het boek volgt het verhaal van de (orginele!) game op de voet. Nu kun je jezelf afvragen of het de moeite wel waard is om een boek te lezen waarvan je het verhaal al kent. Het antwoord is ja en nee. Fans van het eerste uur zullen dit soort boeken zeker wel waarderen, deels omdat er meer achtergrond informatie over de hoofdpersonen en de gebeurtenissen wordt vrijgegeven. Lezers die de game hebben gespeeld en er verder niets mee hebben en het verhaal dus al kennen, zullen van een koude kermis terugkeren. Voor hen zal het boek niets nieuws bieden.

The umbrella conspiracy volgt het verhaal van het originele spel, dus niet de remake. Toen ik hierachter kwam was mijn vreugde nog groter, aangezien ik het originele spel toen nog nooit had gespeeld. Ondanks dat ik vaak al wist wat er zou gebeuren, bleef het verhaal spannend en boeiend.
Juist omdat ik het origineel toen nog niet had gespeeld, kwamen sommige wendingen compleet onverwacht aan. S.D. Perry (auteur) heeft het verhaal van de game zeer goed vertaald naar de literatuur, waarvoor hulde en applaus. Een van de betere punten van het boek, is dat Perry het verhaal verteld vanuit alle hoofdpersonen (dus niet enkel vanuit Chris Redfield of Jill Valentine, zoals in de game). De keuze hiervoor vind ik geweldig, omdat je op die manier het verhaal vanuit diverse personen ervaart, iets wat je met de game zelf niet zou kunnen.

Resident evil: The umbrella conspiracy is een zeer goed en spannend boek. Resident evil veteranen die verder niets met de reeks hebben zullen snel zijn uitgelezen, omdat het boek voor hen niets nieuws te bieden heeft. Resident evil fanaten zullen het boek echter prijzen, vanwege de schat aan nooit ?vertoonde? informatie, en omdat het verhaal vanuit iedere hoofdpersoon wordt verteld. Soms is het boek wat lastig te volgen, maar dat wordt ruimschoots goedgemaakt door het prachtige verhaal, en de geniaal blijvende plottwists?