Ritual

Ritual

Een horror-thriller met vele voodoo elementen, bloed en spinnen, die zeker de moeite waard is om te bekijken. Jennifer Grey (Outrage, Portraits of a Killer) zet een goede rol neer als Alice Dodgson, een dokter die gedurende twee jaar haar beroep niet meer mag uitoefenen nadat een van haar patienten is overleden door gebruik van experimentele medicijnen.

Om toch aan het werk te kunnen blijven neemt ze een baan aan op Jamaica als prive dokter bij de Claybournes, een rijke blanke familie, om te zorgen voor de labiele zoon Wesley, die lijdt aan een vorm van hersenontsteking. Anderen vermoeden echter dat zijn toestand een “ziekte van de ziel” is en alles te maken heeft met voodoo, Jamaicaanse stijl! Alice komt er al snel achter dat Wesley waarschijnlijk vervloekt is door zijn ex-vriendin, die er naargeestige voodoo-praktijken op na houdt. Met gevaar voor eigen leven begeeft Alice zich in het gevaarlijke wespennest van de zwarte magie.

Leuk om acteur Tim Curry (in de rol van Matthew Hope) weer eens te zien. Tim Curry werd een cult-hero door zijn schitterende rol als Dr. Frank-N-Furter in “The Rocky Horror Picture Show” (1975) en zijn vertolking van Pennywise in de Stephen King verfilming “It” (1990) bleef ook niet onopgemerkt. Een geweldig acteur die nog steeds erg actief is, maar helaas zelden meer in het horror-genre.

In eerste instantie was de titel van de film “Tales from the Crypt Presents: Revelation”, bedoeld als het derde deel in de Tales from the Crypt movie-series. Door de slechte kritieken van het tweede deel schrapte Universal de film. De rechten werden later opgekocht door Miramax die alle referenties van “Tales” verwijderde en er een stand-alone film van maakte.

Reviewed by Creepshows, 2005