Saw VI

PAS OP: BEVAT MOGELIJK SPOILERS!

Agent Strahm is overleden, en detective Hoffman wordt naar voren geschoven als de onbetwiste opvolger van Jigsaw’s erfenis aan gruwelijkheden, waaronder weer een van te voren opgezet plan waarin gevangenen zich moeten bewijzen tegenover de zonden die ze zijn begaan. Wanneer de FBI bijna op het punt staat om Hoffman te arresteren, zet hij een nieuw spel in werking, met daarin de laatste wensen van Jigsaw die ter uitvoering moeten worden gebracht.

Een van de betere vervolgdelen van de Saw franchise, de spaningsopbouw is prima gedaan. De film hakt er ook meteen lekker in met een gruwelijk spelletje over vlees opofferen, die niet geschikt is voor mensen met een zwakke maag. Om een actrice te vinden voor een deze nieuwe Saw film, hebben ze het tv programma MTV Scream Queens gelanceerd(ook voor Saw 3D) en de winnaar was Tanedra Howard. Die maakt meteen haar intreden in de beginscene, het wordt wel meteen duidelijk dat ze zéér goed is in gillen(maar dramatisch gezien acteert ze voor geen meter). Dit deel besteedt ditmaal aandacht aan het probleem van leningen met woekerrentes verkopen, waardoor al die mensen één voor één creatief gestraft worden.

De traps zijn weer heerlijk sadistisch en mooi uitgewerkt(in vergelijking met het inspiratieloze deel V). Natuurlijk is er ook in dit deel weer een irritant personages die ze wat mij betreft meteen hadden moeten”testen”, namelijk de op sensatie beluste journaliste Pamela Jenkins(die verdomd slecht acteerde). Betsy Russel was ook in dit deel weer zéér slecht, maar ze is sowieso geen hoogbegaafde actrice.

De film weet je nochtans prima anderhalf uur op het puntje van je stoel te laten zitten, en de gore is weer lekker in overvloed(let op het einde voor een heerlijke gorescene). Persoonlijk vind ik dat ze hadden moeten stoppen met dit deel, want dan hadden ze de serie echt mooi kunnen afsluiten.