Seconds Apart

Politieagent Lampking verdenkt de tweeling Seth en Jonas achter de vele zelfmoorden te zitten onder studenten. Echter kan de agent niets bewijzen. De tweeling is echter gezegend (of vervloekt?) met telekinese en weet daarmee hun omgeving te manipuleren voor hun “project”. Als er echter een nieuwe meisje opduikt en een van de broers verliefd wordt, lijkt alles uit de hand te lopen…

Seconds Apart is in mijn ogen de beste film uit de After Dark Originals stal. Nu zegt dat natuurlijk niet heel veel aangezien ik ze nog niet allemaal heb gezien. Hoewel de film alles behalve perfect is heeft ie toch veel goede momenten. Een daarvan is de openingsscene die ons meteen wakker weet te schudden.  Hoe minder ik er over vertel des te beter. Ook het acteerwerk van de tweeling Edmund en Gary Entin is goed te noemen, ze weten hun rol echt creepy neer te zetten. Orlando Jones laat als de zien dat hij niet alleen komisch kan zijn (o.a. in Evolution) maar dat hij ook serieuze rollen aankan.

En ja, zoals je kan verwachten bij films over telekinese of tweelingen  leent het script (natuurlijk) elementen uit Carrie, maar ook  uit Dead Ringers, de tweelinghorror van David Cronenberg. Beter goed gejat dan slecht bedacht is een bekende uitspraak, maar de film bevat genoeg originele vondsten om te boeien. Second Aparts weet verder met enkele twists ook ineens een andere richting in te slaan dan men in eerste instantie zou verwachten.  Een groot minpunt is het (redelijk saaie) subplot over Lampkins dode vrouw dat de aandacht wegneemt van het het eigenlijke verhaal. De climax van de film stelt ook lichtelijk teleur.

Regisseur Antonio Negret laat op sommige momenten zien dat hij visueel zijn mannetje wel staat en  ook een onheilspellende sfeer weet op te wekken. De film bevat wel het nodige geweld, maar doet het met de echte bloederige momenten rustig aan en laat het soms over aan de fantasie van de kijker.

In een wereld vol met remakes en sequels is deze film een absolute verademing, maar zal niet bij iedereen in de smaak vallen.