Sheitan

Een hele originele film over een drietal jongen. Een van hen zoekt ruzie in een nachtclub en wordt er vervolgens uitgezet. Samen met zijn twee vrienden en twee meisjes besluiten naar het huis van Eve, een van de meisjes, te gaan. Dit huis ligt nogal buitenaf en hun auto komt dan ook al snel vast te zitten in de modder. Als de nogal vreemde Joseph (werkelijk briljante rol van Cassel) hen er uit helpt rijdt het groepje snel door naar het huis. In het huis blijkt dat Joseph en zijn vrouw hier ook wonen en dat de inwoners van het dorpje in de buurt allemaal erg ehm.. vreemd blijken te zijn. Dit is het begin van een reeks bizarre gebeurtenissen op kerstavond.

Sheitan is het Turkse woord voor de duivel, voor zover ik uit de film op kon maken. De film was voor mij de verassing van 2006 op horrorgebied. Een heerlijk bizarre film (daar hou ik van, dat mag bekend zijn) die eigenlijk pas tegen het einde echt op gang komt. Gelukkig weet de film constant te boeien door de vreemde gebeurtenissen en de spanningen tussen de dames en de heren. Vincent Cassel zet hier een geweldige acteerprestatie neer als de gestoorde Joseph, die behoorlijk was angst aanjaagt.

Zeker weten een van de beste horrorfilms van de afgelopen jaren en daardoor ook echt niet te missen. Deed mij op sommige punten best denken aan het mindere Irr?versible (2002) van Gaspar No?. Voor de mensen die op zoek zijn naar veel gore heeft Sheitan wat minder te bieden, maar alleen al door de beklemmende sfeer is Sheitan een klein meesterwerkje. Met beklemmende sfeer moet je hierbij denken aan films als Calvaire (2004). Zoals al eerder gezegd vind ik Sheitan een niet te missen film en raad ik iedereen aan deze in huis te halen.