Shivers

Shivers

Deze film is ook bekend als They Came From Within.

Shivers is zo?n film waarbij er achter een vrij simpel verhaal een intrigerende film schuilgaat. Vooral de eerste drie kwartier werkten bij mij hypnotiserend. De debuutfilm van genre-icoon David Cronenberg (en helaas ook een van de weinige films die ik van hem heb gezien) wordt gezien als de film die de body-horror introduceerde. Deze films gaan over de relatie tussen geest en lichaam en ook het verval van dat lichaam. In Shivers experimenteert een professor met enkele bacteri?n die de functies van menselijke organen over kunnen nemen. Tenminste, dit lijkt zo, in werkelijkheid heeft hij iets gecre?erd om van de mensen weer te maken wat ze volgens hem vroeger waren: op seks beluste zombies. Vroeger luisterden mensen meer naar hun intu?tie en daarmee naar hun lichaam, en dit probeert hij terug te halen. Als hij hiermee gaat experimenteren op een jong meisje gaat het mis. Zo?n hevige reactie had hij nooit verwacht en hij besluit het meisje te doden en daarna de bacterie. Als dit echter niet lukt berooft hij zichzelf van het leven.

Dit alles vindt plaats in een groot appartementencomplex, dat volledig onafhankelijk is en grote rust bied. Het gebouw staat op een eiland en heeft een eigen tandarts, eigen dokter en wil zoveel mogelijk onafhankelijk zijn. Als echter de bacterie losbreekt worden er door het gebouw heen steeds meer mysterieuze infecties ontdekt. De dokter en zuster zijn er maar druk mee. Na een belletje van de collega van de eerdergenoemde professor is de dokter op de hoogte van de situatie. Hij besluit te proberen in zijn eentje het gebouw te redden van de ondergang en gaat de op seks beluste zombies te lijf.

Het eerste gedeelte van de film is spannend en mysterieus en heeft over het algemeen een kille sfeer. De sfeer in het gebouw wordt dus goed weergegeven en ook de relatie tussen de dokter en de zuster en ook tussen Nicholas en Janine Tudor krijgen genoeg aandacht. In de tweede helft van de film wordt alles een beetje te wild. Het lijkt wel alsof Cronenberg erg niet echt zin meer in had. Het geheel eindigt een beetje in een anticlimax, hoewel ik het einde dan wel weer sterk vond. Een tweede keer bekijken was bij mij helaas wel nodig om helemaal goed in de sfeer te komen. Een lekkere film dus, dit debuut van Cronenberg.