Silent Night Deadly Night part 2

Silent Night Deadly Night part 2

Oorspronkelijk was deze film gewoon een grijze sequel van een al niet zo hoogstaande eerste film. Maar een beperkte internethype heeft daar verandering in gebracht waardoor deze film op termijn meer cultwaarde kreeg dan zijn voorganger.

Het gaat eigenlijk bijna volledig om de figuur van Eric Freeman, een niet normaal zo slechte acteur die tegen alle verwachtingen in de hoofdrol kreeg, dit enkel met een rol als figurant in “Children of the Corn” op zijn naam. In de DVD commentary wordt er gezegd dat het filmbedrijf hem wilde opsporen maar helaas, onvindbaar, van de aardbol verdwenen. Tientallen mensen met teveel tijd hebben zijn befaamde sc?nes intussen nagespeeld of geparodieerd en het tot overmaat van ramp op YouTube gezwierd.

De eerste helft is wel een heel doorzichtig excuus om wat oude beelden te mogen herbruiken. Deze keer is het het kleine broertje Ricky (dat is de jongen die toen helemaal op het einde “naughty” zei) dat aan het moorden en het overacten slaat, met als hoogtepunt de man die wordt omgelegd terwijl hij de vuilbakken buiten zet. Ware Clint Eastwood-stijl binnen hun budget.

Ik vind de film eigenlijk zo slecht niet, wat zeg ik als ik kon zou ik hem de hele dag zitten kijken.De moorden zijn een stuk origineler dan in de zoutloze voorganger (met als topper toch de paraplu) en het einde is echt een giller, de ene van de pot gerukte tekstregel na de andere. Mijn favoriet is toch als hij bij de intussen verminkt geraakte moeder overste binnenkomt en zegt: “You’re looking well”. De compleet acteeronkundige Eric Freeman kan toch nog een flinke stoot van adrenaline in zijn prestatie leggen.

Velen zullen het niet met me eens zijn,maar dit is een erg leuke opvolger, helemaal in de geest van de serie. Eender welke huurprijs waard.