Strangeland

Een zeer bijzondere film met op alle fronten onderdelen. De film is spannend van begin tot einde, wordt ondanks het ontbreken van bekende namen, zeer goed geacteerd en heeft een boeiend verhaal. Vooral voor de liefhebbers van sm achtige horror komen hier aan hun trekken. Wat ik ook aan een film belangrijk vind, is het feit dat de kijker een mening gaat vormen, oftewel emotonieel betrokken raakt bij de film. Bij Strangeland is dit heel duidelijk het geval. Je wordt boos en zou je graag gaan bemoeien maar dat gaat niet, het is maar een film….

Het verhaal gaat over twee pubermeisjes die graag chatten. Natuurlijk gaan ze in op de verkeerde verzoeken van een onbekende man, captain Howdy genoemd. Hij nodigt de meisjes uit voor een feest en de meisjes doen dat ook. (Op dat moment begin je als kijker al te roepen: ” Niet gaan!!) Lekker ontzettend stom natuurlijk, maar dat is vaak de oorzaak van de ellende in elke horror. Toevallig is een van de meisjes de dochter van een ervaren politieman (dus zij zou helemaal beter moeten weten…) en hij gaat alles na, ook de computer. dan vinden ze het lijk van het andere meisje (die geen vader bij de politie heeft) in de achterbak van een auto. Haar mond is dichtgenaaid en haar ogen staat wijdopen van de schrik. De jacht begint. Ondertussen mag de kijker meedoen met het spelletje van Captain Howdy: Hij marteld pubers met allerlei vergaande rituelen en sm praktijken. Ze hangen bv aan vleeshaken aan het plafond, hun monden zijn dichtgenaaid en hij doet er allemaal vreemde dingen mee, onder het motto dat ze er beter van worden. Een soort extreme wereldverbeteraar dus. Dat hij het meent zie je, want zelf heeft hij de enorme piercings en scarifications. Als de dader door pa-politieman wordt gevonden, is het allemaal te snel gegaan. Korte film denk je dan. Maar het verhaal gaat verder… De sterk psychotisch gefrustreerde dochter verteld de gruwelijkheden en je ziet hoe de familie zich staande houdt in deze barre tijden. Captain Howdy zit in een TBS kliniek alwaar hij goed verpleegd wordt. Hij wordt zelfs gelovig. Na enkele jaren gedraagt de psychopaat zich zelfs zo voorbeeldig dat hij vrijgelaten wordt! (Je zit op het puntje van je stoel van verontwaarding…) De bevolking is er natuurlijk niet blij mee en er onstaat een hetse. De zachtmoedige en van geen kwaadbewuste hoofdpersoon (ontdaan van alle piercings en tribels) snapt niet waarom iedereen zo vijandig doet, hij is toch de goedheid zelve! Net als de film weer wat dreigt in te slapen, slaan de stoppen door en veranderd de brave man wederom in zijn alterego Captain Howdy en natuurlijk neemt hij wraak op de dochter van de politieman. Het spel begint opnieuw…