Suspiria

Terwijl er een zware storm raast komt Suzie Banyon aan in Duitsland. Ze wil zo snel mogelijk naar de dansacademie waar ze is toegelaten. Eenmaal daar aangekomen wordt zij echter opgeschrikt door een schreeuwende vrouw die naar buiten rent. Ze wordt (helaas voor haar) niet binnengelaten, en ze besluit de volgende dag maar weer terug te gaan. Nu wordt ze wel warm verwelkomd. Daar eenmaal binnen hoort ze dat er die avond daarvoor een gruwelijke moord is gepleegd.

Het overdadige gebruik van de primaire kleuren blauw en rood valt al meteen op in Suspiria. Ook de muziek van Goblin draagt bij de geweldige sfeer die je in Suspiria vindt. Het is dan ook een typische ?style-over-substance? film. Dit wordt nog eens benadrukt door het verhaal, dat nogal magertjes is. Suspiria moet het dan ook bijna alleen maar hebben van de sfeer en de geweldige stijl van Argento.

Suspiria is tevens het eerste deel van een trilogie, waarvan ?Inferno? (1980) het tweede deel is en waarvan ?La Terza Madre? in 2007 verwacht wordt. De trilogie baseert zich op het verhaal over de drie moeders, die samen de belichaming van het kwaad zijn. Dit alles is gebaseerd op het werk ?Suspiria De Profundis? uit 1845 van Thomas De Quincy.

De film voelt heel apart aan en is ook heel apart in beeld gebracht. Gelukkig kan ik echt ontzettend genieten van dit alles en is ?Suspiria? een van mijn absolute favorieten binnen het horrorgenre. Ondanks de ontbrekende logica zo hier en daar is ?Suspiria? zeer vermakelijk voor degenen die zich open kunnen stellen voor de wereld van Dario Argento. Voor allen die deze klassieker nog niet hebben gezien: kijk deze film, maar doe het wel onder optimale omstandigheden.