Texas Chainsaw Massacre 2003

Texas Chainsaw Massacre 2003

Verhaal
Vijf jongeren rijden in een busje op een afgelegen weg in de staat Texas als ze opeens een meisje langs de weg zien lopen. Ze zit onder het bloed en is totaal verward. Het vijftal besluit haar mee te nemen. Het meisje is zo getraumatiseerd door iets wat haar is overkomen, dat ze zelfmoord pleegt. De jongeren rijden naar het eerstvolgende dorp om hulp te zoeken. Als ze bij een benzinepomp de plaatselijke sherrif bellen, blijkt al snel dat er iets niet klopt. Ze zitten vast in het dorp en worden ??n voor ??n slachtoffer van een gestoorde man met een kettingzaag die hen op gruwelijke wijze van het leven wil beroven?

Recensie
Berucht is de originele The Texas Chain Saw Massacre uit 1974 zeker. Anders dan zijn reputatie doet vermoeden, blijft de gorigheid voor het grootste gedeelte buiten beeld. Dat is in deze remake wel anders. Wie liever niet wil zien wat je allemaal kunt doen met vleeshaken en kettingzagen, kan dus beter thuisblijven. Gelukkig hebben de makers begrepen dat je met alleen afgezaagde lichaamsdelen nog geen goede horror hebt. De nachtmerrie waarin vijf gestrande tieners belanden in het achterland van Texas, is een trefzekere aanslag op je zenuwen met genoeg shocks om je een film lang de rillingen te bezorgen. Dat is vooral te danken aan de grote ster van de film: Leatherface, een beer van een vent gewapend met een kettingzaag en een masker van mensenhuid. Deze bruut rekent genadeloos af met iedereen die het lef heeft zich in de buurt van het huis van zijn gestoorde familie te vertonen. Zijn moordpartijen zijn gebaseerd op de smerige praktijken van seriemoordenaar Ed Gein, die in zijn vrije tijd pakken in elkaar naaide van de huid van zijn slachtoffers. Zijn misdaden, gecombineerd met een Texaanse moordzaak uit de jaren ?70, vormden de basis van het filmverhaal, dat verder niet zo ?waar gebeurd? is als de openingstitels ons willen doen geloven. The Texas Chainsaw Massacre is de eerste film waarmee Michael Bay, als regisseur bekend van actiewerk zoals Pearl Harbor en Bad Boys II, zich bemoeide als producent. Hij huurde de Duitse clip- en reclamemaker Marcus Nispel in voor de regie. Nispel heeft de film een bleek uiterlijk meegegeven, dat precies de naargeestige sfeer van seventies-horror uitademt en komt met creatieve en bizarre shots op de proppen, zoals een camera-beweging dwars door een kapotgeschoten schedel heen… Wie daar de humor wel van inziet, heeft aan deze film een goeie.