Texas Chainsaw Massacre: The Next Generation
0.5Totale score

Aan alleen de titel van het derde vervolg van het seminale The Texas Chain Saw Massacre is het al duidelijk wat voor film het is. “The Next Generation” laat de film klinken alsof het een horrorversie is van Star Trek. En de andere titel hoe deze film ook heet op bepaalde kopie?n, The Return of The Texas Chainsaw Massacre, is ook niet bepaald geweldig.

Twee tienerstellen rijden een stukje na hun prom en raken verdwaald in een bos. Vraag niet waarom ze naar het bos reden, logica is niet een term wat op deze film slaat. Na per ongeluk een voetganger te hebben aangereden, komen ze in handen van een moordende familie terecht.

Het is duidelijk dat Kim Henkel, mede-schrijver van TCM, besloot om een campy film te maken die zich niet serieus neemt, zoals het geval was bij deel twee. Blijkbaar weet hij niet veel af van het vak “regisseren”, aangezien de film zich bloedserieus neemt. Het resultaat is catastrofisch. Denk je dit in: Als je net ziet hoe takelwagenchauffeur Vilmer (Matthew McConaughey) iemand zijn nek omdraait en hij je achter na zit, ga je niet stoppen in het midden van de weg om te vragen waarom die persoon je achterna zit. Ook als er net een geweer op je is gericht en jij ontsnapt in een vreemd huis, ga je niet lopen vragen waar het toilet is. Als jij gevangen wordt gehouden in een huis en niet vastgebonden bent, blijf je toch niet rustig zitten als je de kans hebt om te ontsnappen. De personages zijn stuk voor stuk genant; Vilmer met een kunstbeen dat via een afstandsbediening te besturen is; een boerenkinkel recht uit Deliverance die contstant bepaalde quotes citeert, en laten we niet beginnen over Leatherface, die hier als een travestiet rond loopt en de hele tijd krijst als een varken (Of is dat nog een verwijzing naar Deliverance?). Een groep FBI/overheid agenten die de familie onder controle houden is de meest banale subplot uit de filmgeschiedenis. Enzovoort, Enzovoort.

Zowel hoofdrolspelers Renee Zellweger als Matthew McConaughey leveren waardeloze acteerprestaties, en de film werdt pas uitgebracht nadat beide acteurs bekend werden met rollen in Jerry Maguire en A Time to Kill. Ze probeerden wel te verhinderen dat de film niet uitgebracht werdt, maar hun poging was tevergeefs; de schade werdt toebracht. Een abominabel gedrocht dat helaas bekend staat als een vervolg van ??n van de beste horrorfilms allertijden.