The Human Centipede II (Full Sequence)

Typerend aan de fillmreeks The Human Centipede is dat de film zowel voor- als tegenstanders kent; een tussenweg lijkt niet te bestaan. Een groot aantal filmliefhebbers zullen de film afkeuren omwille van de toch wel vrij dominente aanwezigheid van enkele zieke, gore scenes terwijl er wellicht ook een ander publiek is dat de film wel weet te waarderen.

Of de film al dan niet etisch verantwoord is, laat ik in het midden. Wat ik wel met zekerheid weet te zeggen is dat dit vervolg totaal los lijkt te staan van het eerste deel. Daar waar de eerste film nog menig horrorliefhebber weet te overtuigen met de nodige spanning en donkere sfeer, ontbreekt dit totaal in het tweede deel.

Inhoudelijk staat ‘The Human Centipede II’ los van het eerste deel aangezien er geen doorlopende verhaallijn is. Het enige raakvlak met de eerste film is de menselijke duizendpoot zelf, die in deel twee niet uit drie maar uit liefst twaalf mensen bestaat. De chirurgische geloofwaardigheid (voor zover die in het eerste deel er was) vervalt met de tweede film compleet en definitef in een surrealistische verwezenlijking waardoor de film resulteert in een zwakke en eerder komische prent dan een waardige en spannende horrorfilm.

Wat mij betreft had het dan ook bij één deel mogen blijven. Misschien zou de eerste film dan zelfs zijn cultstatus waardig zijn. Aan diegene die nog nooit een film van ‘The Human Centipede’ hebben gezien, raad ik aan om enkel het eerste deel te bekijken. Aan diegene die van plan zijn om deel twee te gaan bekijken raad ik aan om ‘s avonds toch te kiezen voor een andere (horror)film.