Vacancy

De auto van het ruzi?nde echtpaar David en Amy Fox begeeft het ?s avonds in een verlaten gebied. Omdat er geen garages meer open zijn, besluiten ze de nacht door te brengen in het enige motel in de omgeving. Uit verveling gaan ze de videobanden bekijken die ze in hun kamer vinden. In eerste instantie lijken het gewone horrorfilms te zijn, totdat ze erachter komen dat de kamer uit de films wel erg veel lijkt op hun motelkamer…

Zoals veel films ontkomt ook Vacancy niet aan de nodige clich?s die het horror- en thrillergenre rijk is, want veel van dit soort films gaan over een groepje mensen die door autoproblemen in the middle of nohwere in een (spreekwoordelijke) hel belanden. Ook heeft de film enkele gaten in het verhaal en is het allemaal wel een beetje voorspelbaar, maar regisseur Nimrod Antal weet de spanning er redelijk goed in te houden. Vooral de eerste helft lijkt het erop dat je naar een nieuwe film van Alfred Hitchcock zit te kijken. Er vloeit nagenoeg geen bloed en ook de goedkope en overbekende schrikeffecten heeft men tot een minimum weten te beperken.
Een van deze verrassingen van deze rolprent is de rol van Luke Wilson, die we normaal in comedies zien. Hij speelde de rol van een ”gewone” man waarmee we ons kunnnen identificeren goed. Ook Kate Beckinsale kwijt zich goed van haar werk, dat ze ook nog eens een lust voor het oog is, is mooi meegenomen. Maar de show wordt gestolen door Frank Whaley als de vreemde en creepy motelmanager.
Persoonlijk ben ik wel blij dat men geen ”domme tiener” als hoofdpersonages heeft gekozen voor deze film. David en Amy zijn slim genoeg om te weten dat ze geen kans maken in een rechtstreek gevecht met een groep moordenaars en proberen daarom te vluchten. De strakke en gelikte muziek was niet overheersend en droeg bij aan het spannende sfeertje in deze film.
Een minpuntje is toch wel het einde, een soort van anti-climax. Als je het ziet begrijp je waarschijnlijk wel wat ik bedoel.

Als men hier en daar iets bruter zou zijn geweest en meer was ingegaan op het thema van snuff-films, had Vacancy een echte horrorfilm kunnen zijn, nu is het ”slechts” een leuke, vermakelijke thriller geworden.

En let ook op de mooie openingscredits!