Van Helsing

‘Adventure has a new name’, zegt ??n van de banners van Van Helsing. Onzin. Van Helsing is al meer dan honderd jaar oud. Zijn eerste verschijning maakte de vampierjager in Bram Stoker’s roman ‘Dracula’, waar hij nog een vrij oude, Amsterdamse arts was die Abraham heette. Later kwam hij in talloze films uit Berlijn of Wenen en heette hij Frederick of een andere Duits klinkende naam. In deze film heet hij Gabriel, blijft zijn afkomst onbekend, en, het belangrijkste, het verslaan van Dracula en andere vampiers is niet meer zijn levensdoel. Hij weet zelfs aan het begin van het verhaal niets van vampiers af en richt zich vooral op ander bovennatuurlijk gespuis. Nee, van de originele verhalen waar regisseur Stephen Sommers zijn film op baseerde wordt weinig heel gelaten. Zo laat Sommers de gebeurtenissen rond Frankenstein en Dracula samenvallen, terwijl de originele verhalen toch ruim tachtig jaar van elkaar af liggen. Ook wordt beweert dat een staak door het hart graaf Dracula niet deert, (er is weer zo’n onnozel ‘er is maar ??n manier om hem te doden’ verhaal), en over figuren als Jonathan Harker en Renfield wordt niet gesproken.
Goed, het betreft hier dus een heel andere Van Helsing dan de ultieme vampierkenner die we gewend zijn. Maar Dracula is gelukkig nog altijd die charismatische vampier, ditmaal gestalte gegeven door Richard Roxburgh. Een Oscar zal hij met zijn over-the-top performance niet winnen, maar vermakelijk is hij zeker. Dit geld ook voor Kate Beckinsale, die een al even clich? figuur speelt, namelijk de dominante, sexy vrouw met een accentje. Uiteraard bloeit er iets moois op tussen haar en Van Helsing, dat is al duidelijk bij de eerste ontmoeting.
Om de verzameling clich? typetjes compleet te maken heeft Van Helsing een hulpje dat met zijn one liners de komische noot moet verzorgen (ironisch genoeg zorgen de serieus bedoelde dialogen en het overacteren van de vampiers daar al voor), zien we een gekweld monster van Frankenstein dat het allemaal goed bedoeld en een lelijk, dom hulpje van de schurk.
Zo, de lijst van personages is compleet, laat het verhaal beginnen. Dat bestaat voornamelijk uit spectaculaire actiescenes en momenten waarop je verlangt naar meer spectaculaire actiescenes. Let maar niet op de onlogische wendingen in het plot die de film moeten voortstuwen, dat is verspilde moeite. Nee, het is niet logisch dat Van Helsing met zijn kruisboog een paar honderd staken achter elkaar kan afschieten, evenmin dat Transylvanen ook als ze onder elkaar zijn liever Engels spreken dan hun eigen taal, en de manier waarop Dracula uiteindelijk sterft is al helemaal onzinnig, maar wat maakt het uit. Het gaat hier om eye candy. En, toegeven, Sommers weet hoe hij spectaculaire actie mooi in beeld moet brengen. Het is echt genieten tijdens de gevechten en achtervolgingen die hij ons brengt. Eng wordt het niet, leuk zeker.

Dus, laat die 4 je niet afschrikken. Ik raad Van Helsing aan aan iedereen die zin heeft in een pretentieloos actiespektakel met een cast die plezier heeft in het spelen van afgezaagde typetjes en het opzeggen van lachwekkend stomme dialogen. Je moet wel bereid zijn even afstand te doen van je idee?n over logica, goede plots en je idealen over old school horrorhelden, want die worden genadeloos kapot gestampt. Maar als je dat even vergeet, dan heb je ook wat.