Wes Craven’s New Nightmare

Wes Craven's New Nightmare

In alweer deeltje 7 uit de A Nightmare on Elmstreet reeks is Freddy terug van weggeweest nadat hij in Freddy’s Dead: The Final Nightmare voorgoed van het doek leek te verdwijnen.Echter, waarom zouden we een succesvol horroricon laten sterven wanneer er nog genoeg centjes uit de toch al niet zo goed gevulde portemonnee van vele horrorfans te persen valt.Daarom nam Wes Craven de regie ditmaal weer in handen om Freddy weer te laten schitteren in Wes Craven’s New Nightmare.

Zoals gewoonlijk wijkt men niet van de bekende formule af.Echter ditmaal worden de regisseur en acteurs in hun dromen geteisterd door Freddy.Vooral Heather langenkamp de vrouw die de rol van Nancy vertolkte in deel 1 en 3 word geteisterd door Krueger en zal om zichzelf en haar zoontje Dylan te beschermen aan het einde de confrontatie aan moeten gaan met Fred himself….

Alhoewel men van New Nightmare een goede films en vervolg probeerde te maken is dat jammer genoeg mislukt.Om te beginnen komt het geheel traag op gang en is Freddy op de achtergrond belandt als bijfiguur en spelen Heather en Englund een hoofdrol.Daarnaast komt hij slechts enkele malen op het beeld terwijl ik Freddy graag meerdere malen had zien opkomen.

Zoals in de realiteit is Freddy een bekent icon geworden en schittert hij op t-shirts, posters, bekers en zelfs snoep en onderbroekken dragen het gezicht van Krueger.Inplaats van de angstaanjagende man die hij in deel 1 was is hij langzaam een humoristische horror-icon geworden die meerdere keren eerder lachwekkend overkomt dan eng.Last but not least worden enkele dingen die in de eerste delen voorkwamen herhaald zoals bijv. de telefoon die in een tong veranderd.Erg saai en ongeinspireerd.

Echter ik probeer hier niet alles in de grond te boren want gelukkig kun je soms rekenen op leuke scenes die gepaard gaan met goed verzorgde specials effects zoals wanneer de kinderoppas van Dylan door Freddy al bloedend over het plafond word getrokken.

Jammer genoeg moet ik concluderen dat Wes Craven’s New Nightmare teleurstelt op vele vlakken zoals het traage begin en het feit dat Freddy slecht enkele malen op het toneel verschijnt.Het concept word uitgemolken zonder enige originaliteit of vernieuwing en dat is eerlijk gezegd doodzonde.Is Freddy dan toch dood…..???