Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
Zombie holocaust
3.0Totale score
Waardering gebruiker: (0 Stemmen)

Gouden tijden waren eind ?70 en de jaren ?80 voor ons geliefde genre en daar heeft met name Italie een hoge dosis Lires van mee kunnen pikken. Dat betekent echter niet dat uit het land der Pizza en Macaroni kwalitatief uitstekend voer kwam. Integendeel! Want zoals de Italiaanse cinema betaamd lift het vaak schaamteloos mee op het succes van andere binnen-of buitenlandse producties en zo ook ?Zombie Holocaust?. Zowel het Cannibal genre, die diens opkomst o.a. dankt aan Deodato?s ‘Cannibal Holocaust’ en Umberto Lenzi?s ‘Cannibal Ferox’ ( ookwel bekend als ?Man From Deep River?), als het Zombie sub-genre, die groot is geworden dankzij Romero?s ?Dead? serie en Fulci?s ?Zombi?, hebben gediend als inspiratiebron voor ?Zombi Holocaust?, die iets toe dient te voegen aan de exploitatie cinema. Of we daar blij mee moeten zijn is echter een ander verhaal. Het grandioze idee om een film te maken die op de schouders rust van beide sub-genres kwam rechtstreeks uit het geniale brein van regisseur Marino Girolami. De huiverwekkende afschuw van de jungle samen gesmolten met de onstopbare mars van hordes schuifelende zombies!

Het resultaat laat echter zeer te wensen over! Integenstelling tot wat de titel doet vermoeden neigt ?Zombi Holocaust? meer richting het Cannibal-genre dan naar het beeld van slenterende zombies. In Girolami?s prent krijgen we namelijk te maken met kannibalistische praktijken die zich af spelen in een hospital van NY. Na de verdwijning van o.a. een hand en enkele inwendige organen begint Dr. Ridgeway en diens collega een onderzoek die uiteindelijk de schuldige aanwijst ? een man afkomstig van Kito, een eiland in Zuidoost Azie, met kannibalistische trekjes. Nadat de man zijn eigen lot in handen heeft genomen door zich van enkele verdiepingen hoog naar beneden te laten storten vind Ridgeway een tattoeage, die leidt naar het eiland Kito. Vergezeld door rechercheur Peter, reporterster Kelly en de klungelige gids George beland Lori bij Dr. Abrero, die zich heeft ontfernt over de inheemse stammen. Abrero houdt er echter vreemde methodes op na evenals de niet al te vriendelijke inboorlingen..

Zoals vaak het geval is met ?exploitation? titels van dit kaliber kennen ze verschillende namen en ook Zombi Holocaust ontgaat niet aan naams verandering. Zo is de prent in Amerika onder de naam ?Dr. Butcher? op markt gekomen waarin wat materiaal van Roy Frumkes (Tales to Rip Your Heart Out) zit en men een andere soundtrack te horen krijgt, integenstelling tot de Europese uitgave die onaangetast in de schappen is beland. We hoeven echter niet beide versies onder ogen te krijgen om te weten dat ?Zombi Holocaust en heel scala aan elementen en uit ?Zombi? en ?Mountain of the Cannibal God? heeft gejat en enkele referentie punten kent met net genoemde, met als gevolg dat veel dingen herkenbaar zullen overkomen bij sommige liefhebbers. Maar ja, ook hier is, ?Beter goed gejat dan slecht verzonnen?, weer van toepassing.

Jammer genoeg betekent dat niet dat ‘Zombi Holocaust’ van hetzelfde niveau is als van eerder genoemde voorbeelden. Ondermaats is een beter woord voor Girolami’s werk! Het plot rammelt traditiegetrouw van alle kanten en de acteerprestaties evenals de dubbing zijn niet bepaald om over naar huis te schrijven. De gore is het enige lichtpuntje dat ‘Zombi Holocaust’ bemachtigd en is zoals men mag verwachten zeer te pruimen, al doet het soms wat gedateerd aan. Opengesneden kelen en platgedrukte ogen zijn reeds weer van de partij en Giromali verrast ons met originaliteit wanneer Ian McCulloch met behulp van de roterende motor van een mototboot een zombie weet te onthoofden! En vanwege het feit dat men de camera nooit en te nimmer afwent bij alle bloederige details en spektakels moeten we toch toegeven dat ook Giromali de eer van zijn land heeft weten te veilig te stellen.

Ookal wordt ‘Zombi Holocaust’ geteisterd door het plot, de acteerprestaties evenals het feit dat de prent technisch het niet haalt bij velen andere producties heb ik genoten van deze film. Hersenloos vermaak staat bij ondergetekende op 1 op de ranglijst van ‘Things I love’! De is per definitie het enige wat ons aan de buis kluistert en ook ‘Zombi Holocaust’ slaagt daarin want Giromali serveert ons entertainment van de bovenste plank. Ookal hebben we te maken met een stompzinnige samen smelting, een waardeloze jungle en afwezige zombies!

Over de auteur

avatar

23 reacties

  1. avatar
    BvZ

    Mooi verhaal HW, met leuke achtergrond info. Klein detail, Ferox staat ook bekend onder “Women from Deep River”. “Man from Deep River” is een alternatieve titel voor ‘Deep River Savages’ algemeen beschouwd als de eerste ‘Cannibal’ film (en ook van Lenzi).l

  2. avatar
    g.kooi

    heb de film in bioscoop gezien en vond deze zeer goed en ook een indruk achtergelaten die ik nu nog steeds meedraag zou de film nu graag weer eens zien 23 jaar later

  3. avatar
    jef0502

    cannibal ferox en man from deep river zijn beide films van Umberto Lenzi, maar zijn niet dezelfde film. Man from Deep river (1972) is de eerste film in het cannibal genre. Cannibal Ferox (1982) is gemaakt om te profiteren van het succes van Cannibal Holocaust.en werd 2 jaar na Zombie Holocaust gemaakt. Dit gezegd zijnde: Zombie Holocaust is echt wel een hoop drek. Zelfs de titel is een samentrekking van de films die “gekopieerd”worden: Zombi 2 van fulci en Cannibal Holocaust van Deodato.

  4. avatar
    horror beeg killer

    Komt hierin ook de scene voor dat een man weg rent voor kannibalen en dan een rek met pinnen in zijn rug krijgt en dan snijden de kanibalen zijn nek open,waarna het opensnijden van de buik volgt.En met de scene dat er bij een man de ogen worden uitgetrokken?

Laat een antwoord achter