28 Days Later

In tijden dat de wereld steeds kleiner wordt en Chinezen zich vol weten te eten met alles wat beweegt en waar vlees aan zit zijn virussen niet meer weg te denken. Danny Boyle, o.a. bekend van het sublieme Trainspotting, weet met 28 Days Later lekker op de angst van de mensheid in te werken, namelijk een wereldwijde infectie, dat zich verspreidt met de snelheid van een afrikaanse marathon loper, met als gevolg: bye bye humanity! Wanneer enkele activisten, dieren vrienden en ?wereldverbeteraars? van het eerste uur het in hun achterhoofd halen om enkele besmette en tevens agressieve apen te bevrijden, breekt de hel zowel letterlijk als figuurlijk los, en heeft als gevolg dat elk levend wezen muteert in een gewelddadige mutant met een grote voorkeur om andere mensen het leven zuur te maken. Enkelen treffen het echter beter, zoals Jim, die na 28 dagen ontwaakt uit zijn coma en een compleet verlaten London aantreft. Na een niet al te vriendelijk ontvangst door een stel zombies ontmoet Jim Selena en Mark en later ook vader en dochter, Frank en Hannah waarmee ze Manchester weten te bereiken. Hier claimen een groep overlevenden, bestaande uit militairen de ?oplossing? voor het virus in handen te hebben. Daar aangekomen blijken er achter deze woorden weinig waarheid te zitten.

Wat ik zeker kwijt moet is het feit dat ?28 Days Later? zeker de moeite waard is om hiermee al een vraag te beantwoorden. Samen met romanschrijver Alex Garland heeft Boyle zeker iets moois weten te creeeren en film jaar 2003 voor mij gedeeltelijk weer goed te maken. In tegenstelling tot veel hedendaagse horror prenten is de actie deels aan de kant geschoven om plaats te maken voor karakter ontwikkeling en snijdende spanning die je werkelijk aan je stoel en beeldscherm kluistert. Vanwege het feit dat ?28 Days Later? met een relatief klein budget is ontwikkeld heeft Boyle gebruik gemaakt van goedkopere digitale camera?s met als gevolg: mindere beeldkwaliteit. Dit is echter alles behalve storend en draagt mede toe aan de beklemmende sfeer die er rondhangt. ? 28 Days Later? is echter alles behalve een simpele zombie movie. Neen, daarvoor kent het teveel thema?s die de prent wil duidelijk maken zoals het rationeel denken tegenover emotie. Ook een aardig gegeven is dat de voorkomende zombies of mutanten, hoe je ze ook wilt noemen, zich niet steroetiep gedragen zoals legende George Romero ze beschrijfde in zijn magistrale Dawn of the Dead waarin de zombies werden afgebeeld als langzaam slenterde wezens. In Boyle?s prent zijn ze niet bepaald langzaam en rennen heel wat af al komt dit de spanning ten goede. Wel laat Boyle zijn eer en respect aan Romero later blijven aangezien er een super markt sc?ne verschijnt die mij sterk deed denken aan Dawn of the Dead. Kritiek is er wel van mijn kant want het einde was alle behalve bevredigend evenals het feit dat de spanning uit de eerste drie kwartier in de laatste kwartieren langzaam wegzakt in clich?matige actie romantiek die bloeit tussen Jim en Selena, Bah! Maar ja, ?nobody and nothing is perfect? laten we maar zeggen. Ik ben in ieder geval blij dat nog een aantal mensen weten hoe men de camera en regie tegenwoordig moet hanteren om onze behoeften te kunnen voldoen met een goede mix van gore en actie en een beklemmende sfeer en spanning. Niet te vergeten daarnaast dat de prent iets zinnigs weet te zeggen inplaats van slechts wat breinloze actie ( al heb ik daar nooit wat tegen). Bijv.dat je misschien voortaan maar beter geen geld kan doneren aan milieu en dieren organisaties..wiet weet?