Audition (Oodishon)

Audition (Oodishon)

De film gaat over Aoyama die zeven jaar na de dood van zijn vrouw nog steeds in de rouw is. Na een opmerking van zijn zoon begint hij een nieuwe liefde te overwegen. Een vriend van Aoyama roept jongen vrouwen op om mee te doen aan een auditie (titel! duh!) voor een film zodat Aoyama misschien een leuke vrouw ontmoet. Aoyama ontmoet zo Asami en wordt verliefd op haar. Gaandeweg ontdekt hij (en wij…) echter steeds meer rare dingen over Asami. Na een nacht in een hotel verdwijnt ze opeens en omdat hij geen adres heeft gaat hij op zoek naar informatie over haar. Als ze op een avond opeens in zijn huis verschijnt ontdekt hij pas hoe gestoord ze echt is.

Dit is een Japanse film van Takashi Miike, en als je iets verwacht zoals ‘The Ring’ of ‘The Grudge’ dan kan je deze overslaan. De film wordt langzaam opgebouwd, misschien een beetje te langzaam zelfs. De eerste helft van de film gebeurt er betrekkelijk weinig, Aoyama ontmoet Asami, ze gaan een paar keer uit etc. Pas als Asami verdwijnt uit het hotel begint de film echt op gang te komen. Ik wil niet te veel verklappen over het einde, maar ik wil ook niet dat je na de eerste helft de film uit zet. De tweede helft is zeer zeker de moeite waard. Er zitten bijna geen jump scares in deze film hoewel er één bij zat waardoor ik zowat achter de bank belande. De film moet het juist hebben van de opbouw, we weten dat er iets niet klopt, en hoe langer we erop moeten wachten hoe nerveuzer we er van worden, dát heeft Takashi Miike in ieder geval goed in geschat.

De film kwam uit in 1999, in sommige landen in 2000, en veel van de critici waren zeer lovend. Er werd gesproken over de ‘meest gruwelijke film’ en dat sommige scenes zo gewelddadig waren dat het ‘te moeilijk was om naar te kijken’. Dat was de reden dat ik ging kijken, maar ik ben wel wat gewend. Gore doet me niet veel, martelscènes ook niet (oke oke, wel martelscènes die iets met vingernagels te maken hebben), dus hoewel ik het een redelijk sterke film vond, moeilijk om naar te kijken werd het voor mij niet. Het geweld wordt meedogenloos uitgevoerd, service with a smile, en dat maakt het einde van de film helemaal af.

Niet voor de ongeduldige film kijkers, en niet voor de mensen die veel actie nodig hebben, maar al met al een pareltje van een horrorfilm.