Dawn of the Dead

Dawn of the Dead

George Romero, een camera in de aanslag, een handjevol geld en een dosis inspiratie kwamen samen in ’68 met als resultaat, ‘Night of the Living Dead’. Romero?s werkje blies leven in het tot dan toe nog steeds onbekende sub-genre ( zombi) en de hier boven genoemde combinatie zorgde voor een immens succes waarna de prent al snel werd gebombardeerd tot cult, een gegeven waardoor Romero de verleiding van een aankomende sequel niet kon weerstaan! Zo kwam het dat men een decennia later eindelijk, het vervolg ‘ Dawn of the Dead’, voor onze kiezen kreeg die door breide op diens voorganger. Zo ziet men dat de wereld nogs steeds riskeert in een chaotische staat en uitzichtloze toekomst aangezien de aardkloot reeds onder de voet wordt gelopen door hordes zombi’s die zich te buiten gaan aan menselijk vlees! Paniek en totale chaos zijn de sleutelwoorden die heersen in het land der vrijheid waar inwoners hun woningen achterlaten en zich nestelen in diverse bunkers en ‘ Rescue stations’, zoekend naar bescherming tegen hun hersenloze, onstuitbare voorvaderen. Zo besluiten ook reporters, Francine Parker en Stephen Andrews eveneals de arm der wet, Roger DeMarco en zijn vriend Peter Washington de benen te nemen met behulp van een helicopter. Na een lange en vermoeiende reis voor de boeg te hebben gehad zoekt het viertal hun toevlucht tot een reusachtige ‘shopping mall’ waar het stel besluit te bivakeren! Nadat ze hardnekkig korte meten hebben gemaakt met het ronddolend gespuis slijten ze daar hun dagen terwijl ze gebruik makken van de vele gemakken en comfor die hun tijdelijke woning te bieden heeft. Aan mooie liedjes komt echter een einde en voor onze vrienden in de vorm van een motorbende die zich met kracht en het nodige geweld tracht meester te maken van hun ‘optrekje’ met alle gevolgen van dien..

Het is dankzij ‘Dutch Filmworks’ dat wij kunnen genieten van een 2-disc release die ‘ Romero’s 140 Minutes Cut’ bevat evenals ‘ Dario Argento’s European Cut’ in Fullscreen met bijhorende ‘Document of the Dead’ docu en een hele golf aan andere extra’s die met name de fans zullen aanspreken! We zijn dan ook veel dank vereeuwigd aangezien we niet worden verrast door bijgeschoten sc?nes of anderen vormen van hedendaagse heiligschennis! Want wat de prent zelf betreft, hier is nauwelijk iets op aan te merken. ‘Dawn of the Dead? weet de traditie voort te zetten en weer de status van ? classic? in de wacht te slepen zoals diens voorganger. Zo is het weer de intense sfeer die je direct bij je strot grijpt en slechts los laat wanneer de aftiteling over je beeldscherm rolt! De spanning is welis waar niet zo intens als ‘ Night of the Living Dead’ maar weet er aardig dicht in de buurt te komen en daarnaast is het ook de hopeloze en uitzichteloze situatie waarin het stel zit die het hem doet! Naast de standaard horror en spanning wist Romero tevens een dosis humor en satire in diens prent te verwerken, die het geheel wat nuchtiger maakt en makkelijk te verteren, al zullen sommige deze zet niet kunnen apprecieren! Tijd voor karakterontwikkeling komt vooral aan bod en de des betreffende acteurs dragen met hun prestaties dan ook bij aan de realistische omgeving die wordt gecreeerd. Mijn voorkeur gaat echter naar Argento’s Cut ( in Italie en omstreken ookwel bekend onder de naam ‘Zombi’) aangezien deze enkele sc?nes achterwegen laat om de vaart erin te houden, vergezeld door meer muziek van Goblin, al mist het de alom bekende propellor-sc?ne, integenstelling tot Romero’s versie!

Hoewel de beslissing tot het gebruik van zwart/wit beelden in ‘ Night of the Living Dead’ voornamelijk te maken had met financiele redenen, staan deze mij beter aan dan Dawn’s kleuren palet die de low-budget sfeer benadrukt. Niet vanwege net genoemde reden maar vanwege het feit dat nu meer dan ooit de goedkope, hilarische licht groene make-up zichtbaar wordt die de spanning in het nadeel werkt gedurende de film! Toch is hulde voor Tom Savini op diens plaats aangezien de man met zijn magistrale handen en met het geringe budget tot zijn beschikking iets prachtigs in elkaar heeft geknutseld waar ? Dawn of the Dead? enkele mooie sc?nes aan te danken heeft. Hoewel Savini zijn inspiratie en vakmanschap, evenals zijn acteertalent, helemaal heeft los gelaten gaat mijn liefde zonder twijfel naar Fulci?s creaties in zijn ? Zombi 2?, die er eerlijk gezegd angstaanjagender uit zien en effectier overkomen dan bij concurrentie het geval is. Romero heeft samen met Dutch Film Works meer in petto want naast de eerder genoemde docu, ? Document of the Dead? krijg je een heel scala aan trailers, talent files, photogallery?s etc. Vooral de docu is de moeite waard, met name de kijk op Romero?s strijd met het tuig van de filmkeuring voor een ongecensureerde versie van zijn meesterwerkje. We mogen ons dan ook gelukkig prijzen dat zijn werk en inspanning aan ? Dawn of the Dead? geheel bewaard is gebleven zodat zijn bloed, zweet en tranen niet voor niets zijn geweest..