Doodeind

Doodeind

Daar is ?ie dan. De eerste Nederhorror sinds jaren. De makers van Doodeind mogen dan ook beslist pioniers genoemd worden. Maar of Doodeind goed genoeg is om een echte nederhorror golf te weeg te brengen betwijfel ik.

Na een wat overbodige proloog en de introductie van de hoofdpersonen begint de film werkelijk ijzersterk met een overtuigende kampvuur sc?ne. Het zevental kampeerders zitten heerlijk te kletsen als daar ineens een afschuwelijke agressieve hond staat. Wellicht komt het omdat ik de pest aan die beesten heb maar ik was werkelijk onder de indruk. Het beest grijpt ??n van de jongeren en begint aan zijn avondmaaltijd. Nadat ze het beest uiteindelijk van zich af gebeten hebben en in paniek wegrijden rammen ze ook nog eens een boom. Reden dus om met hun zwaar gewonde een schuilplaats te zoeken in een oud en verlaten huis. Wat rest is niets anders dan een over-the-top ringu/ju-on/dark water variant. Maar wel erg vermakelijk.

Schoonheidfoutjes zijn er uiteraard. Zo is in ??n shot duidelijk te zien dat het buiten licht is terwijl het toch echt ?s nachts zou moeten zijn. Ook is sinds het kampvuurincident het acteerwerk nauwelijks beter dan soapniveau en ook slepen sommige sc?nes zich wel erg langzaam door de film. Over logica moeten we het ook maar niet al te veel hebben. Als je er goed overna denkt kloppen sommige dingen niet of zijn ze erg onlogisch.

Hoe dan ook. Voor een eerste Nederhorror sinds 14 jaar is het gewoon een erg leuke film. Niet eng, wel lachen. Dit pionierswerk moet natuurlijk wel beloond worden. Alleen als we massaal naar de bioscoop gaan, de dvd straks huren en kopen kunnen we als genreliefhebbers meewerken aan de Nederhorror doorbraak.