Driller Killer

Driller Killer

Zo nu en dan, wanneer ik niet te lui ben, wil ik mijn vader nog wel een handje helpen als het gaat om klussen in en rond ons optrekje. In een groot aantal van de gevallen komt voornamelijk de boormachine er aan te pas waar men al velen gaten aan te danken heeft en tot de dag van vandaag weet het onbeschrijfelijke, snerpende geluid van de boor, die zich onstopbaar een weg zoekt door het cement en steen, mij rillingen te bezorgen. Niet alleen mijn vader?s gereedschap maar ook Abel Ferrara wist mij diezelfde rillingen voor te schotelen in zijn film debuut met de passelijke naam, ?Driller Killer?. In Ferrara?s prent, dat al weer dateert uit de jaren ?70, maken we namelijk kennis met Reno ( een rol van Ferrara zelf), een kunstenaar in hart en nieren. Reno kampt met een probleem dat wellicht meerdere kunstenaars treft, geldgebrek, en terwijl hij zich bezig houdt met zijn meesterwerk stapelen de rekeningen zich op. Het zit de ambiteuze kunstenaar niet mee want al snel trekt een band, genaamd ? The Roosters?, in het appartement ernaast, die dag en nacht zorgen voor een voortdurende stroom aan vreselijke muziek en tot overmaat van ramp wordt Reno?s schilderij de grond in geboord door zijn kunsthandelaar. Deze mis?res hebben als gevolg dat Reno langzaam maar zeker doordraait en daar is het New Yorkse straat leven de dupe van. Geen cement en steen maar vlees en schedels.

Dat een als cult bestempelde film niet altijd per definitie vermakelijk hoeft te zijn bewijst Ferrara weer eens pijnlijk met ?Driller Killer, die net als zijn overig oeuvre een gebrek heeft aan kwaliteit. Driller Killer slaat echter de toon volgens sommige al weet ik momenteel niet zeker wat te denken. Of ?Driller Killer? nou slechter is dan ? Bad Lieutenant? of ? The Funeral? is op dit moment echter niet relevant. Belangrijker is het feit dat Ferrara met zijn debuut de figuurlijke plank behoorlijk mis slaat en die waarheid komt al snel boven tafel. Het eerste wat het blote oog opmerkt is Ferrara die de hoofdrol
voor zich heeft genomen. Een goede zet of een fatale misstap, is hier de vraag maar laten we eerlijk zijn en inzien dat Ferrara geen geboren acteur is al konden we dat op voorhand al raden. Met zijn regisseer talent is het echter ook niet te best gesteld en Abel levert een ronduit armoedige prestatie af, ookal probeert hij de prent artistiek over te laten komen.
Zijn moeite om het geheel wat psychologische diepgang te geven faalt bij de eerste poging. Zijn gebrek aan talent is dan ook duidelijk te merken aan de flauwe opbouw, chaotische montage en wanhopig scenario en we mogen ons daarom ook afvragen of Ferrara weet wat het begrip ?stijl? inhoudt .

Integenstelling tot wat de titel doet vermoeden is het wat povertjes gesteld met de hoeveelheid gore die we voor onze kiezen krijgen en wie een carnage aan bloed en zinloos geweld verwacht komt redelijk bedrogen uit. Of dat het gevolg is van gebrek aan centen, Ferrara?s luiheid of het feit dat hij onervaren is als porno regisseur weten we nog steeds niet maar van de gore in ?Driller Killer? krijg ik spontaan een slappe lul. Slechts de sc?ne waarin een dakloze wordt verrast door Reno?s speelgoed wat een gat in het voorhoofd oplevert is de moeite van het kijken waard. De boor had dus beslist wat meer toeren mogen draaien. Zo magertjes als de gore is, zo extreem is de muziek van de naburige band, ? The Roosters?, die de kijker tergende muziek voorschotelt die men gedurende de hele film moet aanhoren. De rest van de cast weet ook nauwelijks iets overtuigends neer te zetten en de overige acteurs lijken constant stoned rond te wandelen wat het geheel niets goeds doet.

?Driller Killer? is onder het ?Extreme? label sinds kort opnieuw uitgebracht. Zoals men tegenwoordig mag verwachten worden deze uitgaves een nieuw likje verf gegeven al zijn er altijd uitzonderingen en daar hoort ?Driller Killer? jammer genoeg ook bij. Van het nieuwe likje verf is nauwelijks iets te merken en de beelden zijn nog steeds grauw ( al verhoogd dit deel de ?nasty? atmosfeer) en de sound is van gods gruwelijke, slechte kwaliteit waardoor je de mededeling aan het begin van de prent, ?This movie should be played loud?, ook serieus dient te nemen. Nee, ?Driller Killer? had gebanned moeten worden voor diens kwaliteit inplaats voor de gore.

Door bovenstaande tekst te lezen zakt de zin om ?Driller Killer? in huis te halen weg al adviseert onder getekende het tegenovergestelde. Ja, ondanks het gebrek aan opbouw en het feit dat de kwaliteit spoorloos is raad ik aan ?Driller Killer? aan te schaaffen al is het maar vanwege diens cult status en het goede open einde ( en de prijs overigens). Wie het gebrek aan scenario, regie en opbouw weet te verteren zal zich best vermaken met Abel?s debuut en het verdient min of meer een plekje in je collectie. ?So bad it?s good? laten we maar zeggen. Toch zullen de mensen die over het algemeen zich niet thuis voelen in het genre of een technisch hoogstandje verwachten deze film met een grote boog moeten vermijden want op het eind zal iedereen moeten toegeven dat Ferrara er gewoonweg behoorlijk naast boort met ?Driller Killer?