Evil Dead 3: Army of Darkness

Evil Dead 3: Army of Darkness

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen en er geen doekjes om winden. Jazeker, Army of darkness is niet zo goed als eigelijk verwacht. Of ik ben een verwend joch of Sam Riami’s afsluiter van zijn befaamde trilogie is slecht. Ik denkt toch dat laatste het geval is al spelen beide een rol in mijn oordeel. Slecht is misschien een beetje te gewaagt al kun je we zeggen teleurstellend. Riami heeft ons namelijk weten te verwennen met zijn twee meesterwerkjes Evil Dead en Evil Dead II: Dead by Dawn die werkelijk meesterlijk waren. Army of Darkness is het derde deel uit zijn trilogie en tevens ook de laatste al weet je dat nooit zeker met al die schandalige remakes en sequels van tegenwoordig. Riami’s liefde voor splatter horror en een flinke dosis humor leverde een tweetal klassiekers op dien nu zijn uitgegroeid tot cult. Jammer genoeg hoort Army of darkness niet in dit rijtje thuis.

Wie een beetje cultureel is ingesteld heeft zich vast kunnen vermaken met Evil Dead II: Dead by Dawn waarin men zag hoe Ash op het einde weg mee geslokt en in de Middeleeuwen belanden. Ash zit er nog steeds en eenmaal gevangen genomen door koning Arthur, die Ash ziet als de vertegenwoordiging uit het kwaad. Een wijze man ziet in Ash echter de held en verlosser van het kwaad en stuurt hem met zijn trouwe boomstick en chainsaw op pad om het boek der doden, de Necronomicon, in ruil voor een retourtje naar huis. Ash weet het echter weer te verknallen door enkele woorden verkeerd uit te spreken die leiden tot de wederopstanding van een zombie leger, onder commando van Ash’s evil alter ego. Onder zijn leiding en met behulp van ‘The Army of darkness’ is Evil Ash van plan het boek de doden terug te krijgen maar dat gebeurd niet zonder een robbertje vechten. Zoals men zag in ‘Dead by dawn’ heeft Sam Riami een hoge dosis humor in de prent verwerkt, in deel II o.a. als ode aan The Three Stoges, een favoriet van Riami. Deze humor was deels nog te slikken danzkij de uitstekende mix van horror en slapstick humor maar in ‘Army of darkness’ zijn de echte horror ingredienten compleet van de aardbodem verdwenen. Inplaats daarvan is dit derde deel geheel veranderd in een regelrechte komedie. Gelukkig heeft Riami enkele memorabele momenten in de film verwerkt die Ash dwarsbommen zoals de miniatuur Ashjes die met vork en al Ash aanvallen evenals de vliegende en bijtende boeken en een compleet lijkenleger die Ash het leven zuur maken. Toch heeft de hoge dosis slapstick humor een negatieve werking op het geheel waardoor je ‘Army of darkness’ onmogelijk als horror kunt bestempelen.

Dit is echter niet zo’n ramp want wie achter over leunt kan alsnog genieten van deze prent. Ik zat echter niet bepaald lekker achterover en dat kwam niet door mijn stoel, dat kan ik jullie verzekeren. Het heeft echter te wijten aan het gemis van de bekende sfeer die in Evil Dead I en II heerste. De beklemmende sfeer zoals de dichte mist, de complete duisternis en de goede decors zin allen verdwenen. Een beetje mist en een irritant achtergrond muziekje dat lijkt alsof het regelrecht afkomstig is van de plaatselijke Hema zijn niet genoeg om mij krabbelend kontvocht te bezorgen. Misschien wil Riami meer dan alleen de horror liefhebber benaderen en ook in de huiskamer binnendringen om vader, moeder, broertje, zusje, de hond, kat en konijn te vermaken. Wie weet? De magie uit de vorige delen is echter verdwenen en dat is ten zeerste spijtig. Wel een leuk gegeven is het feit dat Ash zich weer gedraagt als een idioot en maniak ( en nu zelfs als rokkenjager) en meer on-liners spuugt dan Freddy in zijn hele loopbaan waardoor je kunt zeggen dat Bruce Campbell nog steeds roeleert. Army of darkness is daarom geen klassieker maar misschien wel een leuk tussendoortje voor een lege plek op je zaterdag avond..niks meer en niks minder..