Hansel & Gretel: Witch Hunters

Het verhaal van Hansel & Gretel (Hans & Grietje)is natuurlijk bij iedereen bekend… als kinderen worden de twee door hun vaer achtergelaten in het bos en vinden in het bos een huisje van snoep. Ze worden gevangen genomen door een heks die uiteindelijk door broer en zus in de oven wordt geduwd… Deze film gaat hierop verder. Jaren later zijn Hansel en Gretel volwassen en hebben ze een naam opgebouwd als heksenjagers. Ze worden door de burgemeester van de stad Ausburg ingehuurd om een heks te vangen die het op de plaatselijke kinderen heeft voorzien. Als snel komen onze helden erachter dat er toch iets meer aan de hand is…

Als je op zoek bent naar een goed doordachte genrefilm, laat dan Hansel & Gretel: Witch Hunters maar aan je voorbij gaan. Het beste laat de film zich omschrijven als een fantasy-sprookje, maar wel een waarbij rijkelijk bloed vloeit. Dat is in de meeste gevallen helaas van de CGI variant. Ondanks dat de film vol zit met actie, humor, bloed en zelfs een beetje bloot weet de film niet te overtuigen… daarvoor zijn er net iets teveel minpunten.

Regisseur Tommy Wirkola, bekend van zijn Nazi-zombie film Dead Snow, was ook verantwoordelijk voor het scenarioEchte diepgang heeft het verhaal niet en lijkt af en toe een samenraapsel van verschillende actiescenes waar iets aan toegevoegd is om op een verhaal te laten lijken. Ook worden niet alle verhaallijnen voldoende uitgediept, maar misschien is er nog het een en ander op de vloer van de montagekamer achtergebleven. Misschien dat enkele wapens aan de moderne kant zijn voor de tijd waarin het afspeelt, maar in een sprookje is natuurlijk alles mogelijk, zeker als het oud lijkt… Wirkola maakt er op visueel gebied een feestje van en ook de verschillende uiterlijken van de hesken mochten er zijn. Het begin en het einde van de film had aardig wat vaart, maar het middenstuk daarentegen was een een beetje aan de slome kant.

Gemma Arterton zag er goed uit als Gretel in haar strakke outfit en had ook enkele leuke actie scenes. Jeremy Renner als Hansel kreeg wel veel klappen te verduren en mocht in mijn ogen wel wat stoerder zijn. De interactie als broer en zus is goed, maar er waren momenten bij dat ik dacht dat ze meer waren dan broer en zus… Maar de de show wordt eigenlijk wel gestolen door “onze eigen” Famke Janssen (als opperheks Muriël) en het personage Edward, een rol van Derek Mears. Helaas wordt er niet echt gebruikt gemaakt van de acteertalenten van Peter Stormare die een dubieuze sheriff speelt.

Hansel & Gretel: Witch Hunters is misschien dan geen topfilm geworden, maar als je je verstand op nul zet dan is het een vermakelijke popcornfilm!