His Name Was Jason: 30 Years of Friday the 13th

Het begon allemaal, 1980 jaar na Christus, een regisseur die luistert naar de naam Sean S. Cunningham maakte een slasher die beroemd en berucht is geworden: Friday the 13th. Het begin van een elfdelige serie en een remake. Jason Voorhees werd niet zomaar een moordenaar, maar een legende. Deze man weet het al 30 jaar vol te houden op het witte scherm, maar wat zit er achter deze franchise? Deze documentaire staat stil bij de 30-jarige geschiedenis van één van de bekendste en langst lopende horrorseries ter wereld.

Tom Savini, make-up artiest voor het eerste deel van de franchise, is onze gastheer en hij neemt ons mee terug in de tijd naar waar het allemaal begon. Aangezien ik zelf nogal fan ben van Friday the 13th was het deel over de originele film niet zo heel erg boeiend, omdat ik alles eigenlijk al wist van making offs en interviews die ik door de jaren heen heb gezien. Toch weten ze het wel leuk te vertellen.
De stukken over de andere films vond ik wel wat leuker. Hier is niet heel erg veel beeldmateriaal van, zoals een making off en zulk soort dingen, dus het was heel erg leuk om de regisseurs en castleden over deze films te horen spreken. Vooral de mensen die bijrollen speelden zijn erg leuk, want die zijn voor zover ik weet nog nooit echt aan het woord gelaten.
Het is erg leuk om de meningen van Shavar Ross (Reggie uit Friday the 13th part V: A New Beginning) of Gloria Charles (Fox uit Friday the 13th part III) te horen, want net zoals ik eerder zei, deze mensen werden eerder niet veel aan het woord gelaten.
Doordat er in 90 minuten twaalf films worden besproken, zit het tempo er aardig in en heeft de documentaire een vlotte uitstraling, waardoor het niet begint te vervelen, dit hebben ze naar mijn mening goed gedaan, want ik denk dat de docu saai zou zijn geworden als hij langer was geweest.
Wat ik dan weer jammer vond, was het promotiepraatje aan het einde over de remake, die hetzelfde jaar uitkwam. Hierdoor krijg je het idee dat deze film niet alleen voor de fans is gemaakt, maar ook voor promotie en dat vond ik toch een beetje ongepast. Ze hadden het beter informatief kunnen houden, maar in plaats daarvan krijgen we een aantal castleden te zien die zeggen dat we de remake echt moeten gaan bekijken. Dit heeft gewoon niks meer met de documentaire te maken, dus dat hadden ze gewoon niet moeten doen.
Een redelijke documentaire voor de fans die geen genoeg kunnen krijgen van hun meest favoriete antiheld.