Man-Thing

Het is maar goed dat ik aan het einde van de film pas door het dat het hier een comic verfilming betreft. Ik zit niet zo in de comics en ik had hem dat zeker niet uit de videotheek meegenomen. Ik word niet goed van al die boek/comic/game verfilmingen tegenwoordig.

Man-thing is het eenvoudige verhaal van een politieman uit de grote stad die in een klein boerengat wat een moord mysterie moet oplossen. In het nabij gelegen moeras is het in ieder geval niet pluis. In de openingssc?ne, een rechtstreekse kopie van het begin van Spielberg zijn Jaws uit 1975, zien we hoe een meisje en jongen bij een kampvuur wegrennen en vrijend in het moeras aangevallen worden door een zeer duister geweldadig wezen.

Hoe dan ook, de film mag een lekkere vaart hebben en zeker vermakelijk zijn, we hebben hem al eens gezien. Al heel vaak zelfs. De film betreedt louter platgelopen paden en niets in deze film kunnen we werkelijk als vernieuwend of origineel bestempelen. Wellicht de boodschap. Want het kan niet missen, deze film is door milieuactivisten gemaakt en is een pamflet tegen de industrie, de milieuvervuilende fabrieken en olieraffinaderijen. Antiglobalistisch bijna en zeker anti fascistisch. Het gaat zelfs zo ver dat het logo van de grote olieraffinaderij in de film verdacht veel lijkt op Hitler zijn hakenkruis. Een wit rondje in een rood vlak met twee gekruisde stukken gereedschap er op.

Zoals gezegd, de film bewandelt alleen platgelopen paden, en we kunnen dan ook direct het blondje aan wijzen waar de sheriff uiteindelijk mee in bed zal duiken. Ook wat dat betreft dus weinig origineel. Zet daarnaast nog de stereotiepen van de fascistische bad-guys met hun lelijke aan de drank verslaafde rotkoppen die alles direct met geweld op willen lossen en het kan niet missen. We hebben hier te maken met ultra linkse, bijna pro annargistische filmmakers. Niets op tegen (nou, ja), maar het doet er niet toe als je een horror film wilt maken. De boodschap van de film is dan ook volledig overbodig, maar doet gelukkig de film niet te kort. Hoe dan ook. De film is zeker vermakelijk, en ga hem dan ook gerust eens kijken, maar verwacht geen meesterwerk.