Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.
Opera
2.0Totale score
Waardering gebruiker: (0 Stemmen)

Na zeer aangenaam verrast te zijn door Argento’s Tenebre, was Opera zijn volgende giallo die ik wilde zien.

Als een jonge operazangeres de hoofdrol overneemt in een avant-garde presentatie van Verdi’s MacBeth, ontketent ze de waanzin van een gestoorde fan. Deze dwingt haar om toe te kijken als hij haar vrienden binnen de opera vermoordt. Heeft de steeds terugkerende nachtmerrie van de zangeres iets te maken met de identiteit van deze psychopaat?

Helaas weet Opera nergens te overtuigen. Op gebied van spanning zitten er wel een paar aardige scenes in, maar vaak worden de al zo schaarse scenes volledig verpest door het zwakke acteerwerk. Cristina Marsillach mag er dan knap uitzien, acteren kan ze helaas niet. Het bijzonder zwakke script die ze voorgeschoteld krijgt werkt natuurlijk ook niet in haar voordeel.

Op gebied van gore zitten er een paar leuke scenes tussen. [SPOILER] Zo wordt iemands keel doorboort met een schaar en is er een zeer artistiek shot van een kogel die zich door het kijkgat van de deur wringt en iemands kop in schiet. [EINDE SPOILER] Helaas zijn de gore-scenes behoorlijk schaars.
Het idee van de ogen open houden door middel van naalden was wel lekker sadistisch.

Visueel ziet het er natuurlijk weer goed uit, zoals dat in de meeste gevallen zo is bij films van Argento. Een paar zeer originele en artistieke shots (waaronder dus die kogelscene) maar af en toe ook een klein foutje (let op een cameraman die enorm zichtbaar voorbij komt in de spiegel).

Op het gebied van muziek weet het ook niet te overtuigen. De operamuziek tijdens spannende scenes vond ik irritant en hetzelfde geld voor de enorm misplaatste rockmuziek. Jammer dat Argento en zijn crew niet voor een toffe muzikale score zoals in Suspiria, Tenebre of zelfs Inferno konden zorgen.

De manier waarop de moordenaar uiteindelijk ontmaskerd wordt vond ik buitengewoon matig. Daarbij komt dat je vanaf de helft van de film al zo’n beetje weet wie de killer is omdat er 1 a 2 mogelijkheden zijn.
Het uiteindelijke einde was ook maar erg magertjes.

Een enorme teleurstelling dus (net zoals Inferno dat al was). Ik weet nog steeds niet wat ik nou van Argento moet denken. Tenebre was geweldig, Suspiria zeer aardig, Jenifer redelijk, maar de alom geprezen Inferno en Opera vind ik dus bijzonder matig.

Over de auteur

avatar

Laat een antwoord achter