Red Dragon

Arme Michael Mann. Er is een remake gemaakt van een film die hij zestien jaar geleden regisseerde, Manhunter, en aangezien dat een goede film was is deze remake, Red Dragon, eigenlijk totaal overbodig. De enige reden waarom deze film gemaakt is is om geld te verdienen aangezien The Silence of the Lambs & Hannibal commerci?le successen waren.

FBI agent Will Graham (Edward Norton) weet in 1980 Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) achter te tralies te zetten, ook al raakt hij hierbij zwaargewond. Jaren later, als hij niet meer bij de FBI zit, wordt hij door baas Jack Crawford (Harvey Keitel) gevraagd om terug te komen om de moorden op twee families te onderzoeken, gepleegd door de mysterieuze “Tooth Fairy” (Ralph Fiennes). Hiervoor zal hij echter wel de hulp moeten inschakelen van Lecter die mogelijk hier meer van af weet.

Waar Manhunter een glossy, jaren Tachtig stijl had, is Red Dragon visueel betreft niks bijzonders. Geen trucages of flitsende montages worden gebruikt, maar helaas verzwakt de film hierdoor wel omdat het nooit echt spannend wordt, hoewel de muziek van Danny Elfman wel goed past bij sommige sc?nes. Het is dan ook af te vragen waarom de producenten voor regisseur Brett Ratner kozen, die zulke “meesterwerken” als Money Talks en Rush Hour 2 maakte. Ratner is ook oneven wat betreft het regisseren van de acteurs; Hopkins speelt hetzelfde personage als hij deed in Hannibal (Een parodie van een kannibaal) en Norton is miscast als gekwelde FBI agent. Slecht is Norton ook weer niet – hij wordt voor een reden gezien als de beste acteur van zijn generatie – maar voor de rol van Graham is hij gewoon te jong. Daarentegen geven Fiennes als moordenaar Francis Dollarhyde aka “The Tooth Fairy” en Emily Watson als zijn blinde collega op wie Dollarhyde verliefd wordt, geweldige prestaties. Dollarhyde is hier een complexer personage, vroeger mishandeld als kind die de aquarel Red Dragon van William Blake ziet als een persoonlijke demoon, en Fiennes weet hier optimaal op in te spelen (Hij is dan ook beter dan Tom Noonan die in Manhunter deze rol speelde), en Watson is aantrekkelijk als een blinde vrouw met starende ogen.

Vreselijk slecht is Red Dragon niet – de film heeft een paar redeeming qualities – maar uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat deze remake inferieur is aan Manhunter. Zoals de Amerikanen zeggen: If it ain’t broke, don’t fix it.