Return of the Living Dead 3 (1993)

Return of the Living Dead 3 (1993)

Back from the dead and hungry for more.

Synopsis
Antonius en Cleopatra; Romeo & Julia; Sid & Nancy. Door de eeuwen heen is de dood de kleine prijs geweest die geliefden wilden betalen in ruil voor blijvend geluk. Nu bewijzen Curt en Julie dat echte liefde nooit uitsterft. Curt (J. Trevor Edmond) is de zoon van een militaire wetenschapper, die zijn carriere gewijd heeft aan een bizar project om doden tot leven te wekken. Als zijn knap liefje Julie (Mindy Clarke) bij een tragisch motor-ongeluk om het leven komt, besluit Curt haar met de methode van zijn vader nieuw leven in te blazen. Hoewel hij daar kort na haar dood ook in slaagt, verandert zijn vriendin spoedig in een sado-masochistische zombie.

Review
In ‘Return of the Living Dead 3’ zien we hoe het Amerikaanse leger vaten met zombies gebruikt om de doden tot leven te wekken, met als doel het inzetten van deze doden als militair wapen. Die vaten met zombies (overblijfselen uit de eerdere ‘Livind Dead’ films) bevatten een gas waarmee de doden herrezen kunnen worden. De wetenschappers doen tests om te kijken of ze met het door hun ontworpen chemische middel de zombies kunnen neutraliseren. Dit mislukt en de zombies doden enkele wetenschappers, waarna ze vernietigd worden. Dit wordt allemaal gezien door de zoon van de hoofd-wetenschapper, Curt, en zijn vriendin Julie. Julie is een ontdeugende jongedame en Curt is tot over zijn oren verliefd op haar. Als Julie op een dag vraagt aan Curt of hij zijn vaders toegangspasje wil stelen kan hij geen nee zeggen. Samen gaan ze stieken naar de militaire basis waar de geheime testen plaatsvinden. Julie is gefascineerd door de dingen die ze daar ziet. Maar het experiment is gefaald en Curt’s vader moet worden overgeplaatst. Als hij diezelfde avond thuis komt zegt hij tegen zijn zoon dat hij zich moet voorbereiden op de verhuizing. Curt weigert dit omdat hij Julie niet kwijt wil raken. Curt en Julie vertrekken op Curt’s motor, en raken verwikkeld in een ongeluk. Curt is haast ongedeerd maar Julie maakt een dodelijke klap tegen een boom en breekt haar nek. Curt kan haar dood niet accepteren en brengt haar naar de militaire basis om haar weer tot leven te wekken. Dit lukt maar ditmaal worden ze betrapt en op de hielen gezeten door het leger…
Een leuk verhaal maar de film slaagt er niet in om het op een overtuigende en vermakende manier te vertellen. De acteurs (Mindy Clarke en Trever Edmond) doen hun best om de vrij emotionele rollen neer te zetten, maar worden hierin door drie factoren gehinderd. Als eerste het budget. Het verhaal lijkt op een typische ‘Outer Limits’ aflevering en zo te zien was er een gelijk budget beschikbaar. Dat is tegenwoordig veel te weinig om een volledige (horror) film te maken en is dus ook te zien aan de film. Het lijkt wel alsof de militaire basis van plastic is gemaakt, en waarschijnlijk zal dat ook wel zo zijn. Dan is er de regie: Brian Yuzna, regisseur, heeft geen moeite gedaan om de film spannend te maken. Zijn camerawerk heeft geen stijl en de belichting is verkeerd. De locaties zijn te sterk verlicht waardoor iedere poging tot spanning mislukt. Als derde factor is er de muziek; of het gebrek eraan. De muziek stelt al niet veel voor maar wordt ook niet gebruikt om sfeer te cre?ren. Verder is het volume veel te zacht en komt nooit boven de achtergrond geluiden uit.

Conclusie
Een gemiste kans; goede cast en goed verhaal, maar het kleine budget en flauwe regie zijn kennelijk de doorslaggevende factoren die in dit geval zorgen voor een slechte, onge?nspireerde film.