Stitches

Stitches is een horror-comedy uit 2012 die hier direct op DVD verscheen in juni 2013. Het is het verhaal van een clown die opstaat uit de dood en wraak neemt. Het is een film die vooral voor de Engelse markt is gemaakt, hij wordt gedragen door de –mij onbekende- Engelse komiek Ross Noble in de titelrol. Maar als je een maniakale moordenaar speelt, zijn acteerkwaliteiten natuurlijk niet echt vereist.

De film is zeker niet origineel, dat sommige clowns niet deugen is natuurlijk sinds “IT” allang bekend. Maar de combinatie tussen horror en comedy pakt hier goed uit. Als je van een film zoals het Nieuw-Zeelandse ‘Black Sheep’ houdt, zal je deze ook kunnen waarderen.
Het begint de introductie van de clown ‘Stitches’, een soort ‘Bad Santa’-type. Tijdens een kinderfeestje komt hij akelig aan z’n einde. Dan wordt er een tijdsprong gemaakt van zo’n 6 jaar en zien we de kinderen van het feestje terug, denk hierbij aan de puber-types van “The Inbetweeners”

Er wordt een studentenfeest georganiseerd en Stitches is door een clowns-cult uit de dood opgewekt en verstoort het feest. Het verhaal wordt nu een echte slasher. De jongeren die vroeger verantwoordelijke waren voor Stitches’ dood worden vakkundig en creatief omgelegd. Natuurlijk komen er geile pubers in voor, zijn er maar enkele overlevenden en wordt de mogelijkheid voor een vervolg opengehouden. De slasher-formule wordt netjes gevolgd.

Spannend wordt de film nergens, maar de nadruk ligt dan ook op de humor en de gore. Waar de humor flauw en puberaal is, zit het met de gore wel goed. Hoewel de special effects maar magertjes zijn, stoort dat niet echt; behalve bij de scene waarin Stitches vanwege afwasmiddel zeepbellen uitademt, dat effect is ronduit slecht.

Het meeste hebben we in andere films al eerder en wellicht ook beter gezien, maar in z’n genre is het een leuke B-film. Achtervolgd worden door een messentrekkende clown op een kinderdriewieler is tamelijk absurd en een levend konijn dat uit iemands mond wordt getrokken zie je ook niet iedere dag. Afgerukte ledematen en genitaliën, blootliggende hersenen en rondspattend bloed, het komt allemaal voorbij.

Het is een lichte film die goed te verteren is, zeker als je een melige bui bent.

Everybody happy?