They

Laat u niks wijsmaken; de voortitel Wes Craven presents is er om zoveel mogelijk horror fanaten in de zaal te krijgen. Maar in tegenstelling tot andere films waar Craven uitvoerend producent was en die titel er ook bij staat (Wishmaster, Dracula 2000), heeft hij niets te maken met deze film. We kunnen dus concluderen dat hij een hoer geworden is voor productie maatschappij Dimension, hoewel dat eigenlijk al duidelijk was na Scream 3.

Julia (Laura Regan) heeft altijd al last gehad van bepaalde nachtmerries toen ze nog jong was. Jaren later, als ze psychologie studeert, komt ze in aanraking met een oude jeugdvriend, die bekend dat “Ze” achter hem aan zetten. Meer dan dat komt hij niet aangezien hij in diezelfde sc?ne zelfmoord pleegt. Bij de begravenis komt Julia twee van zijn vrienden tegen, die beweren ook last te hebben van bepaalde night terrors, Spoedig hierna vinden zich een aantal vreemde gebeurtenissen plaats en is Julia niet zeker meer van haar leven…

Regisseur Robert Harmon maakte meer dan vijftien jaar geleden de sterke horror-thriller The Hitcher, en helaas is zijn nieuwste film geen film die The Hitcher overtreft, laat staan evenaart. Voor een film waar alle personages bang zijn in het donker of nachtmerries hebben, doen ze de stomste dingen zoals alleen op speurtocht gaan en (voor geen enkele reden) in een verlaten metrostation rondlopen. Nergens krijgen we een uitleg wat “Ze” zijn of een manier om ze tegen te houden. Naar verluid heeft Dimension zich er zoveel mee bemoeid dat zowel schrijver Brendan Hood als Harmon ontrevreden waren over het eindresultaat, en ondergetekende sluit zich daarbij aan; het is de meest anti-climatische en frustrerende horrorfilm in jaren. En zeker frustrerend aangezien de film toch nog wel met een paar redelijke schrikeffecten aankomt en slim genoeg is om de kijker hooguit glimpsen van de monsters te laten zien. Regan weet nog wel goed over te komen als hoofdrolspeelster (Hoewel ze beter schreeuwde in My Little Eye ) maar de andere karakters zijn overbodig (Julia’s vriend bijv.) of geven geen enkele bijdrage aan het verhaal dan vermoord te worden. Volgende keer maar je naam verkopen aan een betere film, Wes.

Opmerking: Ik heb de UK versie van de film gezien, die een ander einde bevat dan de Amerikaanse versie. Het is mij nog niet bekend welke van de twee in februari in Nederland zal verschijnen.